BKB2WV3 – Digitale Ontwerpomgeving
-
Intro
-
Week 1 & 2 – Analyse
-
Week 3 & 4 – Simulatie
-
Week 5 & 6 – Optimalisatie
Information
Course Code | BKB2WV3 |
Last updated | November 5, 2024 |
Keywords | |
Primary study | Bachelor |
Secondary study | BK Bachelor |
Responsible
Teacher | |
Faculty |
BKB2WV3 – Digitale Ontwerpomgeving 0/3
BKB2WV3 – Digitale Ontwerpomgeving
De BKB2WV3 geeft een introductie in het ontwerpen in de digitale omgeving. De opgedane kennis en vaardigheid vormt de basis voor de BKB3WV4.
BKB2WV3 is een introductie in het ontwerpen in de computer. Dit vak is opgedeeld in 3 delen waarbij 3 belangrijke thema’s van digitale ontwerpmogelijkheden voor ontwerpers aan bod komen. Analyse, Simulatie en Optimalisatie. Aan het einde van het traject levert het een ontwerp op voor een verdiepte beeldentuin voor het Escher museum in Den Haag.
Thema: Analyse
In de eerste 2 weken gaan we een methodiek toepassen om inzicht te krijgen in de onderlinge organisatie van de verschillende plekken in de tuin en functies van je het ontwerp. We gaan hiervoor de onderlinge verbindingen en relaties analyseren van de verschillende plekken in de tuin en de verschillende functies.
Thema: Simulatie
In de volgende twee weken gaan we ons richten op het vertalen van de hiërarchische en functionele organisatie van de plekken in de tuin en de functies naar een 3 dimensionaal ontwerp. Dit proces zal worden ondersteund door hoogwaardige visuele simulatie van het ontwerp. Hierbij wordt visualisatie niet gebruikt als presentatie middel maar als methode om een verbeterd inzicht te krijgen van de vorm gerelateerde ontwerpbeslissing gedurende het 3d ontwerpproces.
Thema: Optimalisatie
In de 5e week introduceren we prestatie gericht ontwerpen, waarbij je het 3D-model analyseert door middel van verdere simulaties. We identificeren variabelen die invloed hebben op de geanalyseerde prestaties en maken een parametrisch ontwerp ter bevordering van die prestaties Hierbij maak je gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Tijdens de 6e week werk je de details van het ontwerp verder uit verdiepen we ons verder in het gebruik van AI in het ontwerpproces.
BKB2WV3 – Digitale Ontwerpomgeving 1/3
Week 1 & 2 – Analyse
In de eerste twee workshops maak je een netwerk schema van de functies en ruimten van een verdiepte beeldentuin aan het Lange Voorhout in Den Haag. Dit schema geeft de onderlinge relatie aan tussen de ruimten en functies. Het is bepalend voor de beweging door de verschillende functies en ruimten van het ontwerp en vormt daarmee een belangrijke basis voor de beleving van het ontwerp als geheel. Dit gaat met name om de organisatie van het programma van eisen en de circulatie en beweging van bezoekers. Het is dus geen weergave van geometrie of afstanden maar een netwerk schema van relaties. Dit schema stelt je later instaat om vanuit een duidelijk ontwerp concept een coherente ruimtelijke invulling te geven aan het ontwerp. Denk daarom nu al na over de betekenis van de ruimten, beweging en relaties van ruimten van het schema. Bepaal de hoe bezoekers door de ruimte bewegen of maakt men een keuze voor een richting. Deze manier van bewegen heeft een invloed op de ruimtelijkheid van je ontwerp. Bedenk hoe je de invloed van het hoogte verschil in je schema verwerkt. Geef met behulp van de netwerk schema’s je ideeën over de organisatie van de ruimten, functies en hun onderlinge relaties weer.
Verplichte vak materialen
De volgende materialen verplicht om te volgen voor dit thema.
BKB2WV3 – Digitale Ontwerpomgeving 2/3
Week 3 & 4 – Simulatie
In week 3&4 kies je één van de varianten van week 2 en vertaal deze naar het virtuele model van de planlocatie. Je werkt de inpassing van de verlaagde beeldentuin in de locatie verder uit. Je mag uiteraard binnen het gekozen schema nog elementen veranderen als dat nodig is. Hierbij is het belangrijk dat het schema vertaald wordt naar 3D geometrie (zoals wanden, vloeren, plateaus, kolommen, daken etc). Daarnaast ligt de nadruk op de overgang van het plein naar de beeldentuin en indien noodzakelijk kan de begrenzing van de locatie worden overschreden, zolang het niet te extreem wordt. Gebruik Twin Motion om regelmatig de gekozen ontwerp beslissingen visueel te simuleren om zo beter inzicht te krijgen in de ontwerp beslissingen.
Verplichte vak materialen
De volgende materialen verplicht om te volgen voor dit thema.
BKB2WV3 – Digitale Ontwerpomgeving 3/3
Week 5 & 6 – Optimalisatie
Deze twee weken staan in het teken van de kwaliteit en prestaties van het ontwerp met betrekking tot zonbelichting en schaduw. Het ontwerp wordt deze week geanalyseerd met behulp van een computersimulatie en door computer worden geoptimaliseerd met hulp van AI.
Door het steeds toegankelijker worden van dit soort simulaties en optimalisaties voor ontwerpers kan deze vorm van analyse steeds vroeger in het ontwerpproces worden ingezet. Dat stelt je in staat beter inzicht te krijgen in de gevolgen van je ontwerpbeslissingen.
Verplichte vak materialen
De volgende materialen verplicht om te volgen voor dit thema.