BKB1WV2 – Vorm en overdracht

  • Intro
  • De Opgave
  • In te leveren materiaal

Information

Course Code BKB1WV2
Last updated November 20, 2024
Keywords
Primary study Bachelor
Secondary study BK Bachelor

Responsible

Teacher
Faculty

BKB1WV2 – Vorm en overdracht 0/2

BKB1WV2 – Vorm en overdracht

De BKB1WV2 geeft een introductie in het modelleren en visualiseren in de digitale omgeving. De opgedane kennis en vaardigheid vormt de basis voor de BKB2WV3.

Deze opgave wordt volledig online aangeboden.

Dit vak is een introductie in het modeleren en visualiseren in de computer. We gebruiken hiervoor Rhino 8 als modelleer software en Twin Motion als visualisatie software. Het doel van de opdracht is een introductie te geven in de uitgebreide mogelijkheden van Rhino om 3d geometrie te genereren en het snel kunnen visualiseren van je ontwerp ideeën met Twin Motion. Het gebruik van de computer in het ontwerpproces zorgt voor een krachtige ontwerpomgeving, die door zijn uitgebreide mogelijkheden een omgeving genereert die de creatieve ideeën van de ontwerper kan ondersteunen en verbetert inzicht kan geven in de ontwerpbeslissingen  in alle fasen van het ontwerpproces. Deze ondersteuning gaat verder dan alleen het genereren van 3D geometrie, het vormt een belangrijke omgeving voor communicatie, analyse, simulatie en bv optimalisatie. Deze opgave is onderdeel van een reeks vakken in de bachelor die steeds dieper ingaan op het gebruik van de computer in het ontwerpproces en onderzoek nl de vakken BKB2WV3 en BKB3WV4. 

Van fysiek naar digitaal
Van fysiek naar digitaal

BKB1WV2 – Vorm en overdracht 1/2

De Opgave

We gaan in deze opgave het model wat we gemaakt hebben in vormstudie, 3d in de computer nabouwen. Hiervoor gebruiken we een modelleer techniek die Solid modelling wordt genoemd. 

We gebruiken Rhino 8 hiervoor. 

We gaan het fysieke model op correcte schaal in de computer zetten. Je kan hierbij het ontwerp aanpassen naar eigen inzicht als je dat wenselijk vindt. Het bouwen van een 3D model kan tot veranderd inzicht leiden, maak hier gebruik van. 

Met het digitale 3D model kunnen we nu een reeks van analyses, simulaties en optimalisaties uitvoeren. Voor deze opgave richten we ons op een veelgebruikte simulatie, het visualiseren. Vaak wordt het maken van visualisaties voornamelijk gebruikt voor presentatie doeleinden. Dat is voor een ontwerper de minst interessante toepassing. Je kan het visualiseren ook inzetten tijdens het ontwerpproces om zo een beter inzicht te krijgen van de ontwerpbeslissingen. Met de huidige kwaliteit van het renderen ( beeld uitrekenen) kan een realistisch beeld worden gegenereerd van het ontwerp met correcte licht en materiaal eigenschappen en effecten. 

Voor het visualiseren gebruiken we Twin Motion. 

WV2 visualisatie voorbeeld
WV2 visualisatie voorbeeld

Tutorials

Volg de volgende Rhino tutorials als voorbereiding op de opgave: 

Wil je ook de extra opgave maken en een eerste kennismaking krijgen met Grasshopper, volg dan deze tutorials: 

BKB1WV2 – Vorm en overdracht 2/2

In te leveren materiaal

Voor deze opgave lever je 1 beeld in met 3 of 4 onderdelen. 

Onderdeel:

  1. Een foto van je fysieke model 
  2. Een beeld van je 3d model 
  3. Een beeld van het model met materialen en zonlicht gemaakt in Twin Motion
  4. Optioneel(dus niet verplicht) , als je nieuwsgierig bent naar Grasshopper , een onderdeel van Rhino wat een revolutie heeft veroorzaakt in Architectuur in het gebruik van de computer in het ontwerpproces, hebben we een simpele opdracht bedacht. Maak een beweegbaar paneel in Rhino en koppel deze in Grasshopper zodat deze in Grasshopper bewogen kan worden. 

Zorg dat je resolutie voldoende is, zodat alle details goed te zien zijn.  Dit beeld lever je in Brightspace in. 

Inleveren WV2
Inleveren WV2